Henriette Lorentz
Fantasi og underfundighed
Henriette Lorentz billedverden sprudler af farverig fantasi og underfundighed. Der er konstant bevægelse – ofte spiralbevægelse – og udvikling i de mange væsener, der myldrer frem på billedfladen.
Hun arbejder med maleri, små og store skulpturkrukker i bemalet fibebeton + mindre bemalede sten
Generelt ses personificerede fantasi-fugle, der kan minde om papegøjer eller om påfugle med smukke fjer. Det kan også være figurer og personer fra teatrets verden. Ofte ses referencer til sneglehuse, muslingeskaller og konkylier, hvor tankerne går til havet og dets mystik.
Himlens fugle og havets dyr titter konstant frem fra deres skjul og synes at ville gøre opmærksom på en anden verden, som man måske ellers glemmer, nemlig fantasiens forunderlige verden.
Fremmede farverige kulturers mennesker og deres klædedragter og smykker ses også ofte optræde i scenografiske sekvenser.
Farverne er af stor betydning. Ofte ses neddæmpede farver, der synes at ulme, for derefter i en række farveglimt at gløde varmt i en rig stoflighed. Værkernes stoflighed opnås også helt reelt ved påførelse af mange lag på lag bemalinger.
Efter afgang fra Aarhus Kunstakademi i 1974 arbejdede Henriette Lorentz med bl.a. designopgaver. Men fra 2006 har hun koncentreret sig 100 % om billedkunsten.
At Lorentz også fascineres af og magter med fin indlevelsesevne at udføre udsmykningsopgaver ses i hendes billede ”Evighedsmaskinen” på det nedlagte transformatortårn i Korsbølle, Langeland. Tårnet, der en gang har transformeret strøm, transformerer nu i en opadstræbende spiralbevægelse: stof til fantasi og drømme.
Henriette Lorentz har sit helt eget hemmelighedsfulde billedsprog, der venter på at blive sanset.
Medlem af:
Dansk Billedhuggersamfund - Kunstnersammenslutningen PRO ( PRO er en af de gamle kunstnersammenslutninger, der ligesom Grønningen udstillede en gang om året på Charlottenborg inden det blevet lavet om til en kunsthal )